Ciencia Ciudadana | UPV

Ciència ciutadana: la transformació científica a través de la participació

Objectius del curs

  1. Aprofundir en el concepte de ciència ciutadana, el context en el qual es desenvolupa i la seua situació actual
  2. Caracteritzar les diferents fases de la investigació en ciència ciutadana
  3. Aprendre la metodologia pròpia del pensament de disseny per a aplicar-la a la cocreación, amb l’objectiu de desenvolupar de projectes participatius
  4. Conèixer i fomentar el pensament visual
  5. Desenvolupar estratègies per a crear comunitats de ciutadania científica
  6. Comprendre els aspectes ètics de la ciència ciutadana. Treballar amb transparència i en ciència oberta
  7. Conèixer exemples d’èxit
  8. Fomentar projectes d’investigació científica amb impacte científic, social, mediambiental, econòmic i polític
  9. Desenvolupar un projecte de ciència ciutadana
  10. Fomentar la transformació científica i social a través de la participació en la investigació científica

Programa

  1. Ciència ciutadana i principis ECS. (1 sessió)
  2. El procés d’investigació i el mètode científic. (1 sessió)
  3. El pensament de disseny i el pensament visual, la cocreación i els hackathones. (2 sessions)
  4. La comunicació, el llenguatge inclusiu, audiovisual i transmèdia. (1 sessió)
  5. El paper dels científics ciutadans i la importància de les comunitats. (1 sessió)
  6. La recollida de dades, apps, ètica en la ciència ciutadana, ciència oberta. (1 sessió)
  7. Casos d’èxit. (1 sessió)
  8. L’impacte. (1 sessió)
  9. De la teoria a la pràctica: nous projectes. (1 sessió)

Metodologia

El curs tindrà una duració de 10 dies amb sessions de 3h, amb una breu pausa de 15 minuts. Les classes seran en línia. Cada sessió treballarem un punt del programa. Els continguts es treballaran de manera teòrica i pràctica. Es compartiran exemples i casos d’èxit com a referència. El curs inclou la creació de projectes pilot, que es plantegen com a possibles llavors, amb l’objectiu que puguen germinar més enllà de la duració de la formació. Compartirem continguts, pràctiques i metodologies. Explorarem les necessitats de la investigació, així com la potència d’eines com el pensament de disseny o el pensament visual. Aprendrem en el fer (learn by doing) i a través de projectes. La plataforma Miro serà el nostre espai de pràctiques.

Professorat

Irene_Lapuente
Irene Lapuente Aguilar

Fundadora i directora de la Mandarina de Newton. És especialista a promoure projectes que potencien i creuen el mètode científic, el pensament de disseny i els processos creatius. Es va graduar en Física per la Universitat de Barcelona (UB). Ha realitzat diversos postgraus en Comunicació de la Ciència (UPF), Creació de Documentals Científics (UPF) i Aptituds Pedagògiques (UPC).

Anna_Fosch_Masllovet
Anna Fosch Masllovet

Gestora de projectes en la Mandarina de Newton. El seu principal objectiu és la transmissió de la ciència. Es va graduar en Ciències Biomèdiques i es va especialitzar en Neurociències (UAB). Es va doctorar en Ciències de la Salut (UIC) amb un treball de recerca en el control de l'obesitat des del sistema nerviós. Ha realitzat un postgrau de Comunicació Científica (UVic-UCC).